کد خبر 450568
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

متوسط مصرف بنزین کشور در چهار ماه ابتدای امسال، 70.8 میلیون لیتر در روز بوده است که 3.3 درصد بیشتر از متوسط مصرف بنزین کشور در مدت مشابه سال قبل و نشان دهنده افزایش میزان رشد مصرف بنزین کشور با تک نرخی شدن آن است.

به گزارش مشرق، چند هفته بعد از تک نرخی شدن بنزین، بیژن زنگنه وزیر نفت در مصاحبه با هفته‌نامه «صدا» پیش‌بینی کرد که با حذف سهمیه‌بندی بنزین، مصرف آن کاهش یابد. با این وجود و همان طور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، این امر محقق نشد و حتی میزان رشد مصرف بنزین کشور نسبت به شرایط وجود سهمیه بندی بنزین افزایش یافت.

جدیدترین آمارهای منتشر شده توسط وزارت نفت حاکی از آن است که متوسط مصرف بنزین کشور در چهار ماه ابتدای امسال، 70.8 میلیون لیتر در روز بوده است که 3.3 درصد بیشتر از متوسط مصرف بنزین کشور در مدت مشابه سال قبل است. همچنین میزان مصرف بنزین در خردادماه و تیرماه امسال (بعد از تک نرخی شدن بنزین)، 70.3 میلیون لیتر در روز بوده است که 4.7 درصد بیشتر از میزان متوسط مصرف بنزین در مدت مشابه سال قبل است. میزان مصرف بنزین در چهار ماه ابتدایی امسال و سال گذشته در جدول زیر آمده است:

 بنزین تک‌نرخی مصرف را کاهش نداد

این آمارها نشان می دهد که مصرف بنزین در تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 4.5 درصد رشد داشته است،این در حالی بوده است که این رقم در خردادماه 5 درصد بود. کاهش نیم درصدی میزان رشد مصرف بنزین نشان می‌دهد که اجرای مصوبه دولت مبنی بر کاهش 100 تومانی قیمت CNG  از ابتدای تیرماه تا حدودی در کاهش رشد فزاینده مصرف بنزین بعد از تک نرخی شدن آن موفق بوده و بخشی از تقاضای جدید ایجاد شده برای مصرف بنزین را به مصرف سوخت جایگزین (CNG) هدایت کرده است ولی میزان این اثرگذاری چندان بالا نیست.

همچنین شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در مصاحبه با روزنامه ایران (3 مردادماه) میزان رشد مصرف بنزین در سال جاری را 3 درصد پیش بینی کرده است که با توجه به روند مصرف بنزین در چهار ماه ابتدایی امسال تحقق آن بعید به نظر می رسد مگر آنکه دولت نسبت به اقدامات جدیدی در حوزه سوخت مانند تمدید مصوبه کاهش قیمت CNG تا پایان امسال و حتی کاهش دوباره آن و همچنین محدود کردن کارت سوخت جایگاه دارن با هدف حفظ انگیزه های مردم برای استفاده از کارت سوخت شخصی خود اقدام کند و بتواند جلوی افزایش مصرف و قاچاق بنزین را بگیرد.

با حذف سهمیه‌بندی بنزین و تک نرخی شدن آن، تنها اهرم انگیزشی مردم برای صرفه‌جویی و کنترل مصرف خود از بین رفت. این در حالی بود که استفاده از ابزار سهمیه‌بندی در کنترل مصرف بنزین از تیرماه سال 86، اثرات چشم‌گیری داشت و میزان مصرف بنزین در محدود 60 تا 70 میلیون لیتر در روز در هشت سال اخیر کنترل شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سروش ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    همه طرح های دولت نهم و دهم که بد نبود؟!! یعنی همه اقدامات دولت نهم و دهم باید از تاریخ ایران پاک بشه تا آقایان خیالشان آسوده شود هر دولتی اومده اشتباهاتی هم داشته خوبی هایی هم داشته ملت همه جورش رو تجربه کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس